Deltagarna i Centre Stage | Core
På bilden ser vi hela gänget samlat för första gången, på kursträffen i Malaga januari 2020. Foto: Neta Norrmo.
Jenny Nilsson
Jenny Nilsson är en gränsöverskridande sångerska, kompositör, liveloopingartist, improvisatör, skådespelare och designer. Med en genremässig bredd rör hon sig lekfullt mellan jazz, pop och folkmusik, akustiskt och elektroniskt, med inspiration från bl.a balkan, tango och soul. Musiken håller sig sällan till en specifik tonart eller taktart men är ändå rytmisk och på något sätt logisk. Lekfulla melodier, melankoliska ackord oväntade vändningar och antingen ifrågasättande, triviala eller djupt personliga texter. Jenny använder olika tekniker och rösteffekter för att skapa loopar och ljudlandskap. Utöver sin röst använder hon diverse akustiska och elektroniska ljud och instrument. Hon letar ständigt efter outforskad mark för att tänja på sina gränser och utmana sig själv, sin röst och sitt konstnärskap.
Jenny driver och arbetar med scenkonstnärliga projekt av olika slag, både fasta konstellationer och tillfälliga projekt inom musik, nycirkus, teater och dans. I sitt soloprojekt skapar hon låtar och ljudlandskap med hjälp av livelooping. Andra fasta projekt är det experimentella folkpopbandet Cure-a-Phobia (SE/NO) och det multikonstnärliga scenkonstkollektivet LUR (SE/DK/DE). Några av de senaste projekten hon medverkat i är föreställningen NYCIRKUS PÅ NORDISK VAND på skeppet Johanne med Spinning Compass & Dynamo (SE/DK), soloföreställningen SAMLAREN, barnteaterföreställningarna TROTTOARER och TYST med flerspråkiga Teater JaLaDa (SE/IQ) och Jazzseptetten SaliBambra (SE/DK).
Lina Horner
Destiny Johannah af Kleen
Destiny är en danskrigare med en fot som konstnär och en fot som en driven talesperson för konst, kroppspolitik och utveckling av Sveriges landsbygd. Destiny bodde i New York i tio år och arbetade med communityart inom Dancespace Project Inc på St Mark’s Church och kommersiellt arbete för bl.a. Adidas (USA och Europa-sponsorkontrakt) och artisterna Ciara och Britney Spear. Under 2020 turnerar Destiny med Riksteatern, skapar danskonst för teater och musikaler och projektleder dansscenen DansPlats Skog.
Sara Soumah
Sara Soumah är dansare/koreograf och arbetar både med sin egen solopraktik och med konstnärskollektivet MELO Collective. Sara är en av initiativtagarna till MELO som startade 2005. Genom åren har gruppen bland annat skapat sceniska verk, installationer, musikproduktioner, ljudkoreografi/arkitektur och interaktiva verk.
Saras solopraktik är ett pågående utforskande arbete som hon driver på egen hand. I denna praktik utforskar Sara rytm utifrån ett inre lyssnande och funderar kring närvaro, ursprung och spår. Med intuition, sin kropp och dess danskunskap, livserfarenhet och invanda rörelsemönster som material ställer sig Sara frågan om en kan ha egen rytm eller egna rörelser? Vad har en för spår i sin kropp och hur relaterar en till spårens ursprung?
Solopraktiken har utgjort grunden till soloverk och konstnärliga processer sedan 2009. Senaste solot ‘Traces and Resonance’ (2019) tog form utifrån solopraktiken och visades som Saras slutpresentation på masterprogrammet Nya Performativa Praktiker, Uniarts i Stockholm. Sara har som ambition att låta sin soloverksamhet växa och spela sina solon mer framöver.
Freja Hallberg
Freja Hallberg, f. 1984, är teaterregissör inom området för samtida teater. Hallberg är grundaren och en av fem konstnärliga ledare för det trendsättande teaterkompaniet PotatoPotato Performing Arts. Hon skapar visuellt uttrycksfulla verk och gör föreställningar som bäst beskrivs som något mellan konst och teater.
Hon använder återkommande kända personer i sitt arbete, både historiska och nu levande, för att beskriva samtida arketyper. Muhammar Ghadaffi, Dolly Parton, Pia Kjaersgaard och Ingmar Bergman är några av de karaktärer som har dykt upp i Hallbergs verk. Hon utforskar den kreativa processen och låter samverkande artister såväl som inhyrd personal bidra till det slutliga innehållet. Hon experimenterar också med interaktion med publiken – de får bidra med små insatser som att hålla rekvisita under föreställningen, till mer komplexa som att gifta sig med en främling.
Bortas Josefine Andersson
Bortas Josefine Andersson är 46 år och bor i Göteborg. Hon är utbildad på Balettakademiens musikalartistutbildning och på Teaterhögskolans skådespelarprogram, båda i Göteborg.Josefine jobbar delvis som frilansande skådespelerska, regissör och manusförfattare. Nyss avslutade hon ett regiuppdrag på Borås Stadsteater, där hon regisserade familjeföreställningen ”Den oändliga historien”.
Men den allra största delen av sitt yrkesliv ägnar Josefine åt Clown- och Commedia dell’Artegruppen 1 2 3 Schtunk som hon var med och startade år 2005.1 2 3 Schtunk är en turnerande grupp som främst spelar i Sverige men också regelbundet i Finland. Förutom att stå på scenen i 1 2 3 Schtunk sköter Josefine 1 2 3 Schtunks turnéläggning, hon är gruppens producent samt är med och komponerar deras musik.
Josefine brinner för humor. Vad är humor? Är den universell och finns det skillnader mellan manlig och kvinnlig humor? Visar den sig isåfall i gestaltningen eller är det mottagaren som väljer att se skillnaderna? Eller både och?
Rebecka Cardoso
Rebecka Cardoso arbetar som frilansande regissör, dramatiker och skådespelare. Hon är bosatt i Stockholm. Hon har mestadels arbetat på institutioner, tex Teater Halland, Smålands Musik och Teater, Unga Dramaten och Västmanlands Teater men även i frigrupper och icke-traditionella sammanhang. Senast regisserade och skrev Rebecka för LivetBitch! som arbetar med communityteater i Södertälje och gjorde nu senast föreställningen ”Täljes blivande brud”, som behandlar teman som heder samt homofobi.
Fokus på kvinnors erfarenheter och blick på omvärlden går igen i Rebeckas regi och i hennes dramatik. Ett annat återkommande tema är människans relation med Gud. Rebecka arbetar ofta med amatörer/semiamatörer och professionella skådespelare i samma ensemble och ser ett stort konstnärligt värde i detta. Ljus och ljuddesign är viktiga verktyg i hennes regi och hon arbetar helst med små konstnärliga team. I sitt arbete inspireras Rebecka av myter, sagor och verkliga personers berättelser.
Caroline Andréason
Caroline Andréason är skådespelare med lång erfarenhet av scenkonst, film, dans och interaktiv teater. Sedan 2012 är hon konstnärlig ledare för konstkollektivet Snö i Göteborg, där hon hittills gjort sex projekt på olika platser i staden: Psykos 4.48 av Sarah Kane på Folkteatern 2013, Attention- Simone Weil i fabriken, en performance i en metallverkstad, Slå rot där ingen plats för rötter finns 2014, inspirerad av Simone Weil, i Dansstudio Oskar, Flykt 2016 i Matteuskyrkan, Modern av Svetlana Aleksijevitj, på Folkteatern och Stora Teatern i Göteborg 2016, och på turné i regionen. 2018 gjorde hon Long to belong, en dansinspirerad performance om tillhörighet och utanförskap, i gatumiljö.
Intresserad av att utforska gränsen mellan dokumentär och fiktion. Just nu arbetar hon med att utveckla ett filmmanus med arbetsnamnet Du ser en film, samtidigt är du i filmen.